A kerékpárosok legnagyobb ellensége a szembeszél. De a légellenállás mellett a gravitáció legyőzése is komoly energiákat mozgat meg. A Glasgowi Egyetem kutatói rájöttek, hogy 80-as évek világsztárja, Francesco Moser nem csak a légellenállás miatt tekert különleges, óriási hátsókerekű bringával az egyórás világrekord kísérletei során (az eredeti kutatás itt >>>). A kutatók szerint a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) által azóta már betiltott kerekek nagymértékben segítették Moser előrehaladását. Amint az itt látható képből is kitűnik, a nagy hátsókerék miatt a biciklis „állandó lejtőre” kerül, és ez sebesség növekedéssel jár. A biciklisnek ettől még hajtania kell, mert a mérések alapján, a "gravitációs kerékpárral" tekerés nélkül csupán 3,14 m/s (ami 11,3 km/h) sebesség érhet el vízszintes terepen, és az egyórás világrekord több mint 50 km.

Francesco Moser egyórás világcsúcsa, 1984-ben: 51,151 km

Információink szerint az UCI haladni kíván a korral, és idén nyártól enyhíteni fogja a kerékpárokra vonatkozó szigorú megkötéseket. Ezt kihasználva a világ egyik leggyorsabb sprintere, a Bátorfi-Agria KTK színeiben versenyző Szalontay Sándor is ilyen „gravitációs bringával” állhat rajthoz a Tour de Hongrie szombathelyi prológján. Szalontayról érdemes tudni, hogy az idei világbajnokságon bekerült a sportág legszűkebb elitjébe, mivel sikerült 10 másodperc alá szorítania a 200 méteres repülőrajtos időfutam magyar rekordját.

Szalontay az országos csúcs felé a londoni világbajnokságon (2016)

Megkérdeztük a fejleményekről a kiváló sprintert:

  • Valóban készülök a Tour de Hongrie-ra! A világbajnokságon elért eredményemmel sajnos nem tudtam magam kvalifikálni az olimpiára, de újabb kihívásokat keresek. A Tour de Hongrie prológja ezer méter, és ez a táv fekszik nekem. Reménykedem a győzelemben, és egy magyar szakaszsiker a többieknek is nagy lökést adhat. Az UCI szabálymódosításról még nem hallottam, de én egy Specialized országúti karbon kerékpárral állok rajthoz.

És mi véleménye a gravitációs bringában rejlő lehetőségekről a verseny főszervezőjének, Eisenkrammer Károlynak?

  • Fizikai ismereteim alapján a gravitációs kerékpár nettó ostobaság. De ennél sokkal fontosabb, hogy rá tudtuk venni Szalontay Sanyit arra, hogy a fapályán szerzett tapasztalatait és gyorsaságát a Tour de Hongrie prológján is megmutassa. 1000 méteres idejével Sanyi a világ legjobbjai közé tartozik. Ha nem történik valami, ami felborítja az esélyeket - hiszen technikai sportágról van szó - akkor remélem, hogy magyar szakaszgyőzelemnek örülhetünk június 28-án, Szombathelyen, a Tour de Hongrie prológján. 

#######################################################

Szeretnénk megtudni olvasóinktól, hogy mi a véleményük a Glasgowi Egyetem kutatásairól, ezért kérjük, válasszon az alábbiak közül:

  • Nem pontosak a számítások, mert a 3,14 nem is a gravitációs együttható, hanem a Pí.
  • Én is veszek gravitációs biciklit.  
  • Szurkolok Szalontay Sanyinak a Tour de Hongrie prológján.
  • Minden szakaszt megnézek az út mellett június 28. és július 3. között.
  • Nem érdekel ez az egész. A foci EB-t nézem.